• Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
bannerlogo.jpg

CIEKAWE KSIĄŻKI W PROMOCJI

Latanie na uszach

Spis treści
Latanie na uszach
cd
Wszystkie strony

Jak zakładać uszy.

Przede wszystkim musimy sprawdzić w instrukcji naszego skrzydła którymi linkami należy zakładać uszy i czy przypadkiem wykonywanie tego manewru nie jest w tym modelu czymś ograniczone.Uszy zakłada się przez pociągnięcie zewnętrznej linki z rzędu A paralotni. Linka ta jeśli nie jest wyodrębniona do taśmy A’ znajduje się na taśmie A na zewnątrz taśmy, czyli na prawej taśmie A jest to linka znajdująca się najbardziej z prawej, a na lewej taśmie A znajduje się najbardziej z lewej. Co bystrzejszych pilotów przepraszam za łopatologiczny styl instruowania, ale pomyłka przy wyborze linki do założenia ucha może doprowadzić do wypadku. Jeśli paralotnia posiada wyodrębnione z taśmy A taśmy A’ służące do zakładania uszu, to należy zakładać uszy za te właśnie taśmy. Wybraną linkę chwytamy nachwytem najwyżej na ile pozwala nam na to wyciągnięta ręka. Nachwyt polega na tym, że wierzch dłoni skierowany jest w stronę twarzy pilota, a kciuk jest skierowany w dół. Sterówki w tym czasie znajdują się w dłoniach. Dlatego należy zadbać o to, aby w czasie zakładania i trzymania podwiniętych uszu sterówki nie zaciągały krawędzi spływu. Po wykonaniu nachwytu należy płynnym ruchem opuścić ręce, najpierw jedną, potem drugą cały czas kontrolując prawidłowość podwijania się skrzydła. W celu możliwie wysokiego chwycenia linek służących zakładaniu uszu należy przyjąć w uprzęży pozycję tułowia wyprostowaną i przybliżyć się do taśmy piersiowej. Wszyscy piloci, którzy mają wątpliwości czy potrafią prawidłowo przećwiczyć zakładanie uszu powinni zwrócić się o pomoc do instruktora w celu poinstruowania i nadzorowania prawidłowości wykonania wszystkich ćwiczeń niezbędnych do zapoznania się z zakładaniem uszu, sterowaniem, używaniem speeda, odwijaniem uszu i lądowaniem na uszach.

Jak latać na uszach

W zależności od konstrukcji skrzydła uszy mogą trzymać się same po założeniu, lub też wymagają ciągnięcia przez cały czas za linki służące do ich zakładania, gdyż puszczone będą się samoistnie odwijać. Jeśli standardowe podwinięcie nam nie wystarcza i chcemy pogłębić uszy, należy po pierwszym podwinięciu chwycić tą samą linkę wyżej i ściągnąć uszy mocniej w dół. W czasie lotu glajtem sterujemy przenosząc ciężar ciała w stronę w którą chcemy zakręcić. Jest to wystarczające dla precyzyjnego pilotowania, jeśli mamy to wcześniej dobrze przećwiczone. Sterowanie ciałem jest na tyle efektywne, że można skrzydło w ten sposób wprowadzić nawet w spiralę. Na uszach nie należy wykonywać spirali, ponieważ te linki, które idą do podwiniętych części skrzydła są luźne i pozostałe linki muszą przenieść zwiększone obciążenie. Podstawową zmianą podczas lotu na uszach jest zwiększenie się kąta natarcia. Ma to zarówno dobre, jak i złe strony. Dobrymi stronami jest zwiększenie odporności na podwinięcia dzięki czemu w turbulencjach zmniejsza się prawdopodobieństwo podwinięcia. Dodatkowo możemy odważniej korzystać ze speeda, który daje nam większą prędkość bez znacznego zwiększenia zagrożenia podwinięciem. Użycie speeda powoduje między innymi zmniejszanie kąta natarcia. Metoda uszy plus speed jest najlepszym sposobem na ucieczkę z silnego noszenia i z chmury pod warunkiem, że pilot będzie leciał po prostej, najlepiej w kierunku najbliższej krawędzi komina lub chmury. W przypadku, jeśli nasze skrzydło jest konstrukcją zaprojektowaną do latania na dużych kątach natarcia, to zwiększenie kąta natarcia poprzez założenie uszu spowoduje znalezienia się bardzo blisko prędkości krytycznej przy której skrzydło się przeciąga. Dlatego mając takie skrzydło dobrze jest cały lot na uszach odbywać przy wciśniętej pierwszej belce speeda. Zniweluje to co prawda w jakimś stopniu zwiększenie kąta natarcia, ale w tym przypadku jest to działanie pożądane, a korzyści wynikające z mniejszego wydłużenia i większego obciążenia powierzchni pozostaną.